söndag 3 juli 2011

Hej hopp i lingonskogen.
Nu är klockan ganska exakt 19 och vi tog oss alla en liten lur =)
Molly låg mage mot mage på mig o nappade i luften hihi <3


Idag har vi, håll i er, påbörjat rivningsarbete trapp =P
Väggen ska målas o trappan ska bli vit ( i framtiden) =)

Tapeterna är nere nu =)
Bilder kommer senare.


Förresten, Molly har ju satt si gupp lite då o då men nu fattar hon oftast hur hon kan göra om hon inte klarar de.. Lägger sig på mage, ställer sig i krypläge o sätter sig sedan =D
Duktiga unge =)

snart 7½ månad.
Om ca 7 månader ska jag återgå till arbetslivet.. Om jag nu inte gör så at jag hoppar in lite extra i höst o sparar dagarna och är hemma till september , då får jag 6 månader extra med sötnöt =)
Vi får se..

En gammal arbetskamrat började smsa med mig förut, roligt =)
Så hon ska förhoppningsvis kika förbi någon dag/längre fram, beroende på =)

Imorgon börjar Christian jobba igen.. Kommer kännas knas.. Men de går nog bra de med =)


Igår åt Molly gröt till frukost, frukt till mellanmål, gröt till middag + 2 tsk med fiskgryta frukt till mellanmål och gröt + frukt (dinkelgröt) till kvällsmat , sen ersättning vid 20 och 23.

Idag åt hon upp 4 hela matskedar gröt till frukost =D
Blev så överraskad och glad =D
Vanligtvis vill hon bara ha ca 3-3.5 då de blir för tjockt annars. Men idag testade jag med 4 msk o de gick som sagt strålande.

Hon har nu börjat gilla mango och banan (burk tyvärr) och såklart den med enbart mango.

Dagen bestod av gröt till frukost, mellanmål blev ersättning (då hon är lite hård i magen o vi vill ha i henne mer vätska) gröt + 2 tsk laxgryta till middag, ersättning till mellanmål och sen fick hon enbart frukt nu till kvällsmålet, för hon ska få välling till kvällen =)

Men som sagt.. Det börjar nog släppa lite.. Hon gillar fler olika sorters frukt och idag testade hon gul kiwi, de gick väl ner men var ingen höjdare.. =)

Sen ska vi även testa att frysa puréerna så de blir lite halv isisgt. Då vi inte vill ge Molly massa glass (pga sockret o allt de onyttiga) så ska vi göra "glass" av puré =). De gillar hon nog..
Till Ted brukade jag göra vattenmelonsglass (Fryser vattenmelon).. De var populärt =)

Vad brukar ni ge för frukt/glass?
Ger ni glass och isf får era små det som mellanmål eller som efterrätt?



Sen är jag sååå kvlven ang detta med majskrokar och rån osv osv..
jag vill inte uppmuntra till ogynnesätande men samtidigt funderar jag på att ge Molly ½ rån som mellanmål tillsammans med lite frukt.

Samma sak där..
Varför ger ni era barn majskrokar och rån?
Som mellanmål eller ger ni de som "snacks"?

Molly äter var 3:e timme så hon behöver verkligen inget snacks mellan måltiderna..

Hade varit skoj med lite fler synpunkter.. Vet ju att det är minst 5 st med barn i Mollys ålder som läser =P


Så ni med barn o ni utan barn kanske vill lämna en kommentar o säga hur ni gör/gjorde och varför?


TACK =D


Tror iaf att hon ska få testa rån o majskrok någon gång.. kanske inte varje dag men ibland? =)


Nu ska ja lösa av Christian =) =P


Nya bilder finns där uppe på Molly mappen =D



Tjipp Tjopp



12 kommentarer:

  1. Du ber om åsikter så det ska du få! =)

    Eftersom att du funderar på att ge Molly både rån och majskrokar så tycker du ju någonstans att detta är ok att ge barn, ellerhur? =) Ville bara påpeka det..

    Nu till mina åsikter.. Vi ger William majskrokar och rån endast för motorikens skull, inte för ätandets skull, om du förstår? Vi ger inte det som snacks, utan för att han såsmåningom ska lära sig äta själv. Han kan inte äta själv med sked än men han övar flera gånger om dagen genom att äta majskrokar, ibland rån. Det är en jättebra övning! Han är så extremt koncentrerad och fokuserad på att lära sig samspelet mellan händerna och att kunna äta själv.

    Snacks för William är när han får smaka några skedar glass av oss, lite grädde när vi äter jordgubbar eller något annat vid speciella tillfällen.

    Ska bli intressant och se hur det kommer gå för er när Molly blir sisådär 9-10 månader när ni är på kalas eller liknande. Alla andra barnen får lite glass till fikat, men inte Molly. Jag tror inte det kommer funka, tyvärr =)

    William är inte VAN vid sötsaker. Men hur skulle det sett ut om vi är ute och äter glass vid torget och William sitter i vagnen och tittar på oss och är jätteledsen för att han inte får något. Han är så jäkla medveten, han är inte 7 månader varken kroppsligt eller i huvudet, han är äldre! Det går inte lura honom genom att ge honom en leksak eller liknande, överhuvudtaget!

    Iomed att han är så pass medveten så vet man exakt vad han tänker. Varför ska vi äta men inte han?

    Sötsaker är inte farligt sålänge man äter det med måtta. Så är det! =) Nu har du fått mina åsikter!

    SvaraRadera
  2. Tack tack =)
    Att äta själv när hon blir äldre tror jag inte är några problem, då vi inte äter sådant framför henne =P
    Kalas o liknande är nog ingen fara heller, då hon får "våran glass" istället.. Jag vet att man kan hålla sig i minst ett år utan problem, de är vårt mål =). Det finns 2 små på C´s sida, vi har samma syn gällande gotte. Sen har hon en kusin på min sida o han äter enbart gotte på lördagar, när M sover ;)

    Ang krokarna osv, njae, alltså.. jag tror ju inte dom är farliga.. Men samtidigt vet jag inte när hon skulle få i sig dem =s Middag?


    Man kan äta allt men inte jämt!!

    Att Molly inte får glas mm beror på att vi aldrig är nere vid torget/glassbåten o äter glass ;)
    I o med att Molly även får mat var 3:e timme så är hon inte sugen när vi äter gotte.. Hon kikar lite o sedan gör hon något annat.. Vill hon ha såå erbjuder vi ist frukpure, det kan hon omöjligtvis se om vi äter eller ej.. ;)

    När hon fyller 1 ska hon naturligtvis få smaka både de ena o de andra ;)

    Åter till rån och majskrokar.
    Visst e de bra att de övar sig osv men som sagt, när ska vi få i henne ytterligare mat? Isf får hon nog en bit majskrok till varje måltid ist, för annars lär hon inte va hungrig när de faktiskt e dags för mat =(

    SvaraRadera
  3. Ville bara komma med en liten kommentar om detta! Majskrokar är inte bra pga att det blir en gäggig konsistens i munnen som fastnar i gommen och eventuellt tänderna om man fått det! Att ge glass är som att ge cocacola eller något annat sött vilken omöjligt kan vara bra att ge! De små har ju inte direkt det behovet, då är det dumt att skapa det suget i onödan;) vad det gäller kalas och liknande så får barnen lära sig att inte äta vissa saker bara för att föräldrarna eller någon annan gör det! Ska man ge barnen vin bara för de ser att mamma och pappa dricker det också? // Jonas

    SvaraRadera
  4. Jonas: Vi dricker inte alkohol eller använder tobak! Ingen av oss har varit fulla och kommer aldrig bli det, så är det :)

    SvaraRadera
  5. Och förresten! Jag är uppväxt med att borsta tänderna.. Men vad vet jag, kanske inte ni? Ni är ju lite äldre än mig men sånt fanns väl när ni var små också ;)

    SvaraRadera
  6. Väldigt bra inlägg, många ger sina barn onödigt mycket snaks som majskrokar och dyligt Det han jonas menar är nog att småätande är dåligt för tänderna, även om du borstar ditt barns tänder det är varken bra för tänder eller vikten. "mitt liv utanför magen" du har sunda värderingar som du ska hålla fast vid .../ Ann D

    SvaraRadera
  7. Vad löjligt att ens kritisera varandra i mollys blogg. Jag vet inte hur gammal du är Ida men att du ger din son glass när ni äter och sedan säger att han är medveten om vad ni äter är ditt val. Varför äter ni ens glass om han nu är medveten? Varför väljer man frivilligt att låta sitt barn vilja äta glass? Idioti enligt mig... Avs En 29 årig kärring

    SvaraRadera
  8. Majskrokar innehåller 100% majs, inget annat. Precis likadant som majspuré! Varför ger man barnen frukt då? Det innehåller fruktsocker!

    Vad är det som är så svårt att inse att majskrokar INTE är OSTBÅGAR/SNACKS?!

    Blä för moralkärringar! Nu lägger jag ner denna diskussionen!

    SvaraRadera
  9. Borsta tänderna är bra, det gjorde även jag som barn och gör fortfarande. Men tycker ändå det är onödigt att ge någon som inte har behovet sötsaker. Man måste va lite pedagogisk, sitter man o mumsar i sig glass o annat framför barnen är det klart dom kanske funderar, men man kan ju inte ge med sig så lätt, dom måste lära sig att man inte kan få allt alla andra har. Gnällde du tills du fick det alla andra hade när du va liten? Man gör sig själv en otjänst om man inte lär de små det redan i tidig ålder och inte nog med det,För mycket sötsaker ger dåliga tänder (även om man borstar dom) då dom första tänderna är extra känsliga. Alkohol biten var mer ett argument ;) jag menar inget illa, jag säger bara vad jag tycker är rätt och fel!Det finns egentligen inget rätt och fel, men man är ju som förälder själv medveten om vad som är rätt och hur man själv vill ha det, men det finns ju också konsekvenser på det vi gör som föräldrar! Och jag vill inte min dotter ska ha ett sötsug för tidigt ju längre man kan vänta ju bättre är det tycker jag!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att alla får göra precis som de vill! När vi var små fick vissa av oss nog lite glass då och då, andra inte. Och alla vi är väl som vi ska i vart fall?

    Men iallafall, såhär gör vi;
    Emmie är ju bara 5 månader men har precis introducerat majskrokar. De får hon efter hon har ätit smakpotion, om hon inte får fruktpuré då. Ibland får hon när vi sitter vid bordet och äter, och hon inte äter. Hon ammar ju förutom vid lunch när hon får smakis så det är ju ofta hon sitter med vid bordet utan att få något.
    Rån har jag iallfall inte ens tänkt på, inte pga. sockret utan för att hon ännu är så pass liten. men rån är väl som smörgås ungefär, sockermässigt?
    Jag vet inte hur strikt jag kommer att vara i framtiden, men Emmie har med fått kryst fruktpuré nu dessa varma dagar istället för glass. Man får variera lite :)
    Nu är ju Emmie inte så medveten eller bryr sig så mycket om vi äter och hon inte får. Bara man underhåller henne på annat sätt.

    Gör precis som du vill. Bara du vet ju vad din lilla tjej behöver och vill ha. :)

    SvaraRadera
  11. Som du ju vet så är jag ju emot att man överhuvudtaget "göder" sina barn.
    Jag tycker inte att barn måste smaka på glass före 1 års ålder, de mår defenitivt inte dåligt av att vara utan !!

    Tyvärr så har jag bevittnat allt för många som tidigt ger sina barn snacks, glass, godis, läsk, saft mmm
    Åtminstone ett par av dessa ungar är idag mulliga eller tjocka vilket ju inte är så konstigt.

    Nej, bra matvanor från början så det så !!!!!

    Bort med allt socker !!
    Ät naturell yoghurt med bär eller frukt i, inte den sötade skiten !!
    Ge Molly macka som du delar i bitar så övade Ted & hans jämnåriga pincettgreppet !!

    SvaraRadera

Här kan du lämna ett nappavtryck <3