onsdag 20 mars 2013

Förlossningsberättelse med Sam Åke Almqvist.
Född 2013-03-06


Dagen hade varit som alla andra. Jobbig och påfrestande. Jag hade bara vilat ca 1 tim mitt på dagen och efter Mollys dagis så åkte vi till Janna o lekte. Där även Ulrika med tvillingarna var. Molly var överlycklig att få leka med kompisarna igen. Hade som sagt inga känningar och jag slarvade både med sömnen och matintaget. 

Vid 23.30 börjar de första värkarna. De kommer med ca 7 minuters intervall och varar i ca 30 sekunder. Christian sov under denna tiden i Mollys rum pga att hans snarkade så högt så jag kunde inte sova haha. Gick in o sa till honom att det nog hade börjat men att han kunde sova. Jag smsplågade min syster ang värkarna osv men fick aldrig svar då hon sov, vilket jag visserligen visste haha.. Ringer förlossningen och de säger att jag kan avvakta o höra av mig när vi åker in.
Vid Ca 2 kommer värkarna med 2-3 minuters mellanrum och varar så pass länge som 1 minut. Måste gå på toaletten och precis då vaknar Molly så jag får säga till Christian att ta henne ist och förbereder honom på att han inte kommer kunna åka o jobba dagen efter.


Min syster vaknar mitt i natten och blir helt till sig o kan inte somna om så vi pratar i telefonen i ca en tim o hon ”klockar” mina värkar. Och mycket riktigt, de kommer mindre än var 5e min och varar i ca 1 min.

Lägger på och jag går in o ska försöka sova. Det går, mellan värkarna. Men när värkarna kommer så vaknar jag o blir totalt kallsvettig.


Vid 4 känner vi att de är dags att åka in så vi ringer Christians mamma och ber henne komma.
Hon kommer, vi packar, pratar och vi åker nog inte förrän vid 5.20. Men då ska de tankas först.. O sen är ja så sjukt trött pga at tjag inte fått sova så vi stannar o köper kaffe i karlskrona haha =)
6.22 går vi till förlossningen och vid 7 har de personalbyte så dom gör inga undersökningar mm utan sätter bara ctg.


 Vid 7.30 görs undersökningen och jag är då bara öppen 5 cm. Jag blir väldigt besviken för jag trodde de var minst 8 =P.
Blir inskriven ialla fall och får de snygga kläderna =P

Med under förlossningen var en Barnmorska och en Barnmorskestudent, och hon var verkligen super duktig =). Dock var de lite jobbigt att hela tiden bli undersökt av 2 st, men vi gick bra överens så de var ingen större fara =).

10.20 var jag öppen 6 cm och de tyckte de gick för långsamt. Man ska öppna sig ca 1 cm i timmen men här tog de 3 tim att öppna sig 1 cm.

11.55 lustgasen redo, dock började jag inte använda den direkt utan väntade till ca 12.30.
Matvagnen kom och jag fick mat. Jag åt mellan värkarna och lustgasen för jag hade inte ätit något på nästan 24 timmar. Christian bara skrattade åt mig.

Dom börjar prata om att ta hinnorna så det ska öka på lite. Var öppen ca 7 cm vid 12.30 då de även satte ctg igen.

Jag tillåter dem att ta hinnorna då det går snabbare o jag slipper ev ligga i 6-10 tim till.
Ca 13.15 tar de hinnorna.

Sen gick de fort ska ni veta ;).

Värkarna var HEMSKA vid 17% på ctg monitorn och lustgasen gav inte den verkan jag ville ha, då de tar ca 15 sek för den att ge effekt så var värken mer än halvvägs innan lustgasen gav mig hjälp. Men det fanns varken tid eller annat att få EDA så de var bara att härda ut.
Vid 13.50 började krystvärkarna och vid 14.09 är vår fina SAM född =).

Så från att de tog hinnorna till att han föddes så tog det bara 55 minuter.

Ännu en förlossning utan EDA men denna valde jag helt själv. Denna gången handlade om min dumhet att det nog inte gör lika ont =P.

Vårt sista barn är ialla fall fött och vi har nu en flicka och en pojk. Våra fina hjärtan.

Nu har det gått 14 dagar sedan Sam föddes och allt är verkligen så annorlunda gentemot när Molly föddes. Omställningen från inget barn till ett barn var ENORM. Men från ett till två är inte lika stor. Däremot är de sjukt jobbigt att ha en viljestark 2 åring med en nyfödd ;).
Molly avgudar sin lillebro som hon själv säger. Hon vill ”Sitta Sam knä” (Ha Sam i sitt knä betyder de). Och när han blir ledsen är hon snabbt framme o ska hjälpa med att ge nappen =).


Pga eller tack vare den sjukt jobbiga graviditeten så var verkligen förlossningen en befrielse. Foglossningen satt kvar ett tag men är idag mer eller mindre helt borta. Eftervärkana var inte lika hemska som de var med Molly. Ja, allt ä verkligen annorlunda.

Detta var vår snabba förlossning och ja det finns nog inget mer o skriva om den haha =P

Viktuppgång sammanlagt: 16 kilo.
3 dar efter förlossningen: minus 4 kilo = 11 viktuppgång.
10 dagar efter förlossningen: minus 10 kilo = 6 viktuppgång.

Bristningar pryder magen och den är sådär hängig o ful =P. Men vad gör de.. Jag har två underbara barn hos mig.. O vem tusan är intresserad av att glo på just min mage =P

<3 Molly <3 
<3 Sam <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna ett nappavtryck <3