onsdag 16 mars 2011

Ni som läser bloggen och som känenr mig vet nog vid detta laget att jag har starka åsikter om uteliv, sötsaker och datoranvändande =P

För det första kan jag inte förstå hur man kan ha sina barn inomhus vecka efter vecka, år efter år. (Jo det finns de barn som aldrig leker ute, förutom på dagis/skola).

Att man sen ger sina bebisar/barn sötsaker är för mig heeelt obegripligt. Läste en blogg om en mamma vars gubbe gav deras 7 månaders dotter en bit på en kaka och han försvarar sig med "Hon ville smaka". varpå mamman skriker "Hon är 7 MÅNADER, hon VILL INTE smaka".

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Hur kan man ge sin 7 månaders bebis en KAKA. 
Varför varför varför gör folk så här? Varför?
Visst är de sött att se dem smaska i sig (nej, molly har inte ätit något men jag har varit med när min systerson fick smakportioner osv). Varför ger man sin bebis en kaka? Varför inte en bit frukt?

Och nu till det värsta av det värsta =P

Folk låter sina småabarn (2 år) sitta vid en IPAD och SPELA SPEL istället för att röra på sig =s

Folk tar sina barn på gymnastik/innebandy mm mm och vet ni vad de gör efteråt som belöning? Man går och köper en BAKELSE...

VAD?

Varför?
Jag blir näst intill tokig =s

Man VET att sockret förstör kroppen idag. Vi lever för guds skull på 2000 talet. Så varför fortsätter man?
Troligtvis för man vill vara snäll mot sina barn. Tror knappast någon gör det för att vara elak. Men tänk efter nu. Vi lär alltså barn redan som små små små bebisar att mat = belöning. När du har varit duktig så ska du äta.. 

Och sen undrar vi varför folk blir feta =s


Det är sorgligt... Jag kommer iaf sträva efter att få Molly att INTE anse att mat är belöning. Hon kommer inte få godis som ettåring. Hon får godis den dagen hon upptäcker att det är gott. 
Och när vi ändå är inne på dett aämnet så kommer nästa grej =P
Varför ger man sina småbarn cola, fanta och liknande? Varför inte vatten?

SVAR: Men de är ju lördagsmys..

Men mår barnet bättre ava tt dricka cola ist för vatten?

NEJ
Och NEJ, du är inte elak om du ger vatten.

Christian komemr allvarligt få låsa in sin cola =P
Och tack gode gud att jag inte gillar cola =P


Nej, fy fasen.. Vilka problem jag lär få i framtiden =/

Och såklart kommer Molls få smaka på godsaker. Men varför ens varje vecka när dom inte är medvetna om det är lördag 2 ggr/år eller 1000 ggr/år.



Sen gör ju alla som dom själva vill. =D



Läste precis att ipad tydligen finns på olika förskolor.. I en sådan förskola ska inte Molly gå iaf =)

3 kommentarer:

  1. sv; Tack för tipsen! :) Dom är otroligt bra att ha med i bagagen ;)

    SvaraRadera
  2. svar: Jätte kul att du ville vara med i dagens blogg en vinnare är nu uttagen så går in och kolla om det är du, om det inte är det så passa på att anmäla dig till morgondagens tävling och ha en chans till:)
    kram

    SvaraRadera

Här kan du lämna ett nappavtryck <3